Monday, January 3, 2011

JEAMMAH TABLIGH

Assalamualaikum,
Semalam ustaz tak datang memberikan kuliah feqah semasa tetapi digantikan dengan ceramah salah seorang dari anggota jeamaah tabligh.
Sedikit latarbelakang kumpulan jeamaah tabligh yang berkunjung di Mesjid Belimbing Dalam mereka terdiri dari 15 orang para-pelajar yang menunggu keputusan SPM dan adalah rombongan dari Terengganu akan beriktiqaf selama 3 hari.

Baik juga inti-pati ceramah tabligh untuk dikongsi bersama dan di antaranya;

1. Katanya ulama pernah memberitahu andaian manusia di dunia seperti seorang manusia yang tersangkut hampir jatuh memegang akar pokok. di bawahnya ada ular dan kalajengking, dan ada sepasang tikus hitam dan putih sedang menggigit akar yang dipegang oleh manusia berkenaan.
Di atas pokok ada madu lebih yang sedap dan dibawah pokok ada seekor singa yang ganas sedang menunggu.
Tikus hitam dan putih ibarat siang dan malam manakala akar pokok yang semangkin genting ibarat sangkutan usia hidup dengan dunia semangkin pendek. Ular dan kalajengking adalah lubuk neraka yang ramai manusia jatuh kedalamnya seumpamanya neraka. Madu adalah sedikit sekali yang berjaya perolehinya kebaikkan manakala seekor singa perumpamaan malaikat maut. Malaikat maut mengunjungi kita 70 kali sehari menunggu diperintahkan mengambil nyawa.

2. Benih yang baik jika disimpan di dalam peti sejuk tidak memberi menafaat, tetapi jika ditanam dan dijaga rapi di akan menghasilakan buah, bergitulah ibaratnya iman. Allah swt menjanjikan pahla jikapun sebesar biji sawi diterima ganjarannya seperti 7 hamparan bumi

3. Tanda iman belum sempurna iaitu apabila kaki tersepak batu jika mulut terlancur berkata bukan dari Allah swt maka ingatan manusia itu belum lagi kuat untuk Allah swt kerana hati jika diperah jika bukan ingatan pada Allah swt yang banyak maka nasibnya merbahaya jika berhadapan dengan hari akhirat kerana yang akan menjawab adalah amalan diri masing-masing.

WalLah hualam

Sekadar berkongsi apa yang diperolehi malam tadi

No comments:

Post a Comment