Monday, February 14, 2011

MAULIDDUR-RASUL

Tanggal bersejarah yang akan diingati sehingga akhir zaman iaitu 12 Rabiul-awal (awal musim bunga) dan kini dan zaman ini kita raikannya.

Sedikit ilmu dari Mesjid BD Melaka antaranya;

Natijahnya sambutan Maulidur Rasul adakah bertambah iman dan taqwa kita dengan memperingati perjuangan Nabi Muhammad saw? Adakah kita hari ini lebih baik dari semalam dan esok akan lebih baik dari hari ini.

Adakah hari ini sembahyang kita telah lengkap 5 kali sehari semalam dan rukun Islam tertegak dalam diri kita. Adakah dengan hadir dan mendengar sirah dan perjuangan Nabi Muhammad saw saban tahun menjadikan jiwa akan terpanggil untuk mencontohi sebagaimana kehidupan baginda saw atau sekadar dapat makan "free" dan berpolitik apabila habis program yang diatur?

Sedikit yang menarik minat saya apabila seorang ilmuan asalnya beragama Hindu, Dr Neb Darakash ( maaf jika tidak tepat perkataan dan sebutannya - dari petikan tulisan buku Dr Daniel) membuat kajian tentang mentera dalam bahasa San Scrite yang selalu sami hindu lakukan mengikut kitab Weda iaitu menyebut satu nama berbunyi "Nara Shanka", hasil kajian mendapati puji-pujian "Nara Shanka" adalah bertepatan dengan nama agung manusia terpuji bila diterjemah menepati orangnya adalah Nabi Muhammad saw, kemudian diikuti pujian pada ibunya yang menepati nama Aminah dan ayahnya Rasullah saw jika di terjemahkan sebagai "hamba tuhan" yang maksudnya Abdullah.
Dalam mentera hindu itu juga diikuti dengan 4 bunga yang indah menepati sahabat nabi yang empat dan menyebut dari latarbelakang kenderaan unta ertinya dari daerah berbangsa Arab.
Setelah diteliti dengan bijaksana dan secara halus akhirnya si pengkaji mengucap dua kalimah shaadah. Ada juga berkemungkinan mentera datangnya dari seorang nabi utusan Allah swt bagi bangsa India- Wallah hualam

Semoga memberi menafaat...

No comments:

Post a Comment