Monday, May 30, 2011

ANAK YATIM

ASSALAMUALAIKUM,
Sedikit yang boleh dikongsi bersama dari Mesjid BD DTM, semoga ada menafaatnya.

Yatim dalam istilah Islam adalah anak kehilangan bapa ataupun kehilangan kedua-duanya ibu dan bapa.

Had dikira anak yatim adalah sehingga usia anak yatim berkenaan baligh dan jika selepas baligh masih tidak berupaya untuk menguruskan hartanya maka pengamanah/penjaga masih boleh terus menjaga harta anak yatim berkenaan sehingga peringkat umur mampu berdikari.

Bukan istilah YATIM PIATU dari islam kerana piatu adalah istilah Melayu sahaja yang menunjukkan anak kehilangan ibu.

Anak yatim istilah yang digunakan ke atas RasulLah saw apabila lahir ketiadaan bapa dan selepas berumur 6 tahun ibu Rasul saw pula meninggal dunia.

BERDOSA BESAR salah satu di antara 7 sebab dengan memakan harta anak yatim.

Seorang pengamanah yang menjaga harta anak yatim layak mengambil sebahagian dari harta yang ditinggalkan bagi tujuan pengurusan dan kegunaan anak yatim berkenaan. Seorang anak yatim yang kaya yang ditinggalkan harta yang banyak oleh arwah ibubapanya adalah terkeluar dari hasnaf penerima zakat atau tidak layak menerima zakat atas nama hasnaf yatim.

Dinyatakan RasululLah saw bahawa kedudukan penjaga anak yatim di akhirat nanti adalah tersangat rapat dengan diri Baginda, RasuluLlah menunjukkan dua jarinya iaitu jari telunjuk dan jari tengah menunjukan betapa rapatnya seorang pengamanah penjaga anak yatim.

Satu dari amalan Sunnah iaitu memberi makan anak yatim pada setiap kali 1 hingga 10 Muharam dan mengusap2 atau menyapu2 rambut kepala anak2 yatim kerana ganjaran pahalanya besar disisi Allah swt


WallaLahualam...

No comments:

Post a Comment