Thursday, April 12, 2012

Asward

..sambungan lepas

"Jangan Asward, jangan Asward, baiknya jika kau memukul aku sahaja" ditangisi oleh sahabat dan meminta mengganti diri mereka dari merotan memukul RasululLah.

Dari rotan/kayu pemukul yang diangkat tinggi oleh Aswad tiba-tiba Aswad duduk dan terus memeluk RasuluLah sambil menangis. "Wahai Rasul yang mulia, aku juga umatmu yang mencintaimu, aku dihina dan aku bukanlah orang sehebat dari kebanyakkan sahabat2mu yang lain. Maafkan aku ya RasuluLah sebab aku mengambil kesempatan sebenarnya untuk memelukmu kerana rasa cintaku yang teramat sangat padamu Ya RasuluLah, maafkan aku yang Rasul yang mulia kerana berbohong atas sebab cintaku padamu". Lalu RasuluLah memaafkan Asward.

Terkejut para sahabat dengan peristiwa tersebut dan nyatanya para sahabat teramat berat melepaskan seorang Rasul yang mulia walaupun dijemput Allah swt mengambilnya kembali.

Semoga ada pengajaran yang boelh dikongsi bersama- Wallahualam

No comments:

Post a Comment