Tuesday, September 29, 2009

BAHASA MELAYU BAHASA DUNIA

Salam,
Persidangan Dunia Bahasa Melayu Bahasa Dunia berlangsung di PERSADA, JB tanggal 28 -30 Sept 09 dan hari ini hari terakhir dan aku dan kawan-kawan yang lain menunggu majlis penutupannya.
Sedikit kutipan maklumat dari persidangan ini adalah;
1. Terdapat 350 juta penutur Bahasa Melayu di dunia iaitu bahasa ke-5 dunia jumlah penuturnya terbanyak
2. Menjadi pertanyaan kepada Pengucap Utama Prof Emeritus Dr Safiah adakah Malaysia sebagai sebuah negara yang terkenal dan berjaya dalam apa-apa juga penganjuran program antarabangsa, Johor dan Melaka yang berjaya menjadikan negeri Perlancongan PERUBATAN Antarabangsa dan F1 dan pelbagai kejayaan, adakah nasib Bangsa Bahasa Melayu sebagai medium bahasa negara akan diketepikan dan ditinggalkan, Bahasa Inggeris juga diangkat- Kesian Umat Melayu di negaranya sendiri.
3. Menjadi bangga bila orang Melayu di Mekah dan Madinah bahasa Melayu menjadi perantara emak, ayah dan keluarga sebagai bahasa perniagaan. Kenapa Orang Melayu harus berasa malu menggunakan Bahasa Melayu dalam pertuturan rasmi dan diarena antarabangsa.
4. Dato' Tarmuzi Ketua Pengarah DBP mempersoalkan kajian di Malaysia terhadap orang-orang kampung Bangsa Melayu tetapi kenapa jurnal penyelidikannya dibuat dalam bahasa Inggeris kerana yang hendak menggunakan penyelidikan tersebuta adalah orang-orang kampung ibuayah dan atuknenek kita sebagai perusahaan kampung mereka.

Cadangan saya;
1. Program antarabangsa di dalam negara Malaysia menggunakan medium pertuturan rasmi dalam Bahasa Melayu dengan diberi sedikit fisiliti penterjemahan.
2. Begitu juga Bahasa Melayu sebagai bahasa yang digunakan dari hasil penyelidikan dan begitu juga apa-apa hasilan pemikiran yang datangnya dari negara Malaysia di'jurnal'kan menggunakan perantara Bahasa Melayu seperti kita mengeksport kemahiran pentadbiran negara di banyak negara-negara dunia ke-3 seperti di Afrika

"Umat Melayu sebenar adalah umat yang tidak meninggalkan sembahyang"

z

No comments:

Post a Comment