Sunday, September 13, 2009

PENGHUJUNG RAMADHAN dan BALIK RAYA

Salam,
Jika tidak termasuk hari ini maka fajar shawal akan muncul kira-kira 4 atau 5 hari lagi (raya pada sabtu atau ahad). Shawal adalah kemenangan bagi mereka yang telah semaksimum ibadah pada ramadhan- ramadahn pergi ditangisi bagi orang-orang yang tinggi darjat iman mereka iaitu mereka berjaga sepanjang malam 10 hari terakhir dalam bulan ramadahan. Aku (dan mungkin yang ramai kini) iman awam hanya tahu dan sekadar bercerita disini, hendaknya ada nanti dihujung hayat aku mampu berjaga malam untuk beribadat dihujung ramadhan.
NYATAnya hujung ramadhan ini aku telah keletihan (menjadi bertambah malas beribadat)walaupun tak berbuat apa-apapun pada ramadhan tahun ini sekadar melakukan tuntutan biasa bulan puasa dengan tarawikh dan baca Quran sikit-sikit. MALANG sekali ada diantara kenalan dan sekitaran mereka yang aku kenal hanya berpuasa sahaja dan kadang-kadang sembahyang pun tinggal. DOA: Semoga siapa mereka Allah swt membuka pintu hati mereka menjadi lebih alim dan beriman mengisi ramadhan dimasa akan datang.
Ustaz dalam radio ikim ada memberi saranan alangkah baiknya kita tukar budaya orang melayu iaitu menyambut hari raya besar-besaran pada IDUL ADHA manakala IDUL FITRI disambut ala kadar kerana Melayu Islam boleh membesar kerja-kerja ibadah dalam bulan ramadhan. Idul fitri tidak mencatat darjah iman dan ibadah dimedia tetapi catatan kematian dan kecederaan akibat kemalangan dijalanraya dan akibat mercun. Semoga tahun ini jika tidak boleh SIFAR catatan kemalanganpun diharapkan akan menurun dengan banyaknya- amin

No comments:

Post a Comment