Monday, October 19, 2009

AKAL, AKHLAK dan RAHMAT

Salam,
SEMOGA para-pelajar akan mendapat kejayaan cemerlang dalam apa jua perperiksaan yang bakal dihadapinya dimana juga peringkat kelas yang mereka dudukinya. Menjadi cemerlang dengan melakukan sehabis baik bila dipertanggungjawabkan.

Muslim yang baik sentiasa cemerlang akalnya sepatutnya cemerlang juga akhlakbudinya kerana penilaian terakhir hidup kita adalah bila berhadapan denganNya yang pasti sampai masanya.

Pernah aku pesan pada anakku, kalau kita belajar pandai dan bersyukur dengan rahmatNya, nanti dapat kerja yang baik dgn gaji yang banyak boleh membantu keluarga dan orang yang susah. Akal yang baik sahaja tanpa agama nanti berjawatan besar menjadi penentang kuat kepada kerja-kerja untuk agama atau untuk berbuat baik /kebajikan pada manusia. Kadang-kadang mengambil pekerja semata-mata cemerlang di atas kertas sijilnya sahaja akhirnya dengan kecedikkan akalnya (mengeluarkan pelbagai teori dan alasan) juga menjadi kesusahan organisasi kearah kesuburan Islam kelak nanti menjadi "anjing yang akan gigit kaki tuannya kembali", biarpun pekerja kelulusan cemerlang biasa tetapi sentiasa bekerja kuat bersama-sama organisasi dan menaikkan mertabat sosial dan kemanusiaan- bukan nilaiannya ringgit semata-mata- walLah hu alam
Percayalah, bekerjalah kerana Allah swt kerana Allah swt tidak pernah menghampakan manusia. Kebahgiaan itu adalah hati bukan dari hartabenda, kereta dan rumah yang besar semata-mata. Lebih banyak wang lebih banyaklah pahala yang boleh dibuat.
(kejarlah BEKERJA DENGAN REDHA ALLAH dahulu dan tinggalkan kejar WANG... wang akan datang kemudian...)

z

No comments:

Post a Comment