Thursday, October 8, 2009

KEMEWAHAN dan AKU?

AKU?

DULU… aku lahir dalam keluarga yang besar berbelas orang ahlinya
ALANGKAH baiknya aku datang dari keluarga kecil
BOLEHLAH dapat perhatian dan kemewahan

DULU…aku lihat ayah ketempat kerja berbasikal dan berjalan kaki
ALANGKAH baiknya ayah punya kereta sendiri
BOLEHLAH berjalan kemana sahaja nak pergi

DULU…aku lihat ibu hanya bekerja didapur dan memasak
ALANGKAH baiknya ibu bekerja dan punya banyak wang
BOLEHLAH keluarga selalu makan dikedai

DULU…aku dan abang-abang tidur di ruang tamu beralaskan tikar
ALANGKAH baiknya kami semua punya bilik sendiri masing-masing
BOLEHLAH selalu bersendirian dibilik sendiri tanpa diganggu

DULU…aku lihat kakak-kakak berkongsi bilik
ALANGKAH baiknya kakak-kakak punya bilik sendiri masing-masing
BOLEHLAH selalu kakak-kakakku bersolek menghias diri

DULU…aku, abang dan kakak berjalan kaki kesekolah berpuluh batu jauhnya
ALANGKAH baiknya aku, abang dan kakak boleh berbasikal atau punyai supir menghantar kami kesekolah
BOLEHLAH kami bangun lambat dan tidak letih untuk belajar

TAPI…

SEKARANG… ayah punya keluarga kecil dengan anak-anak tak sampaipun lima orang
ALANGKAH mewahnya anak-anak ayah sekarang
KENAPA anak-anak suka mencari hiburan di luar dan mencari jalan memusnahkan diri sendiri

SEKARANG…ibu punya kerja dengan gaji yang besar beribu ringgit
ALANGKAH sedapnya dan pelbagai jenis resepi makanan ibu masakan
KENAPA anak-anak cari makanan di luar dan memilih dadah serta racun sebagai makanan

SEKARANG…anak-anak punya bilik sendiri masing-masing
ALANGKAH enaknya tidur ditilam empuk dan bersendirian tanpa diganggu
KENAPA anak-anak memilih selalu balik lewat malam kadang-kadang hilang berhari-hari tidak balik ke rumah


SEKARANG…anak-anak bermotosikal dan menaiki kenderaan kesekolah
ALANGKAH baiknya ilmu di sekolah menjadikan mereka lebih mengenali ibubapa
KENAPA anak-anak tidak sampai kesekolah.
Anak-anak lelaki aku belikan motosikal dijadikan jalanraya medan mencari maut dan noda
Anak-anak perempuan aku berikan wang tambang dan dengan wang ini mereka tersadai dan menyedai ditepi jalanan gedung perniagaan

OH…
AYAHIBUKU
Sungguhpun adik-beradik ramai tapi semuanya berjaya dalam hidupnya
AyahiIbu beruntung kerana kami tidak pernah lupa berDOA untuk kesejahteraanmu

AKU AYAH/IBU
Kemewahan kebendaan belum tentu menjadikan anak-anakku manusia
Belum menjamin aku aman di sana

Apakah rupa cucu-cucuku pewaris keturunanku, pewaris bangsa dan negaraku
Apakah kemewahan kebendaan ukuran menjadi tenang aku di sana
Atau
Kemewahan kebendaan menambahkan dosaku yang sedia tidak terpikul berhadapan Tuhan yang Maha Adil
dan
Kemewahan kebendaan menjadikan lenyap keturunan, bangsa dan agamaku di bumi bertuah ini.

DOA aku semoga BUKAN AKU sebagai punca rosaknya keturunan, bangsa dan agama ini.

No comments:

Post a Comment