Monday, October 5, 2009

PUNK SIBER?

Salam,
Istilah PUNK SIBER datangnya dari pemikiran ciber yang terkehadapan (futuristic) dari pengaruh cerita-cerita sains fiksyen dan dikatakan bermula dari komik hasil karya Bruce Bethke bertajuk "Cyberpunk" tahun 1983.
Istilahnya sudah mengambarkan kerja-kerja jahat dalam dunia siber maju seperti seorang penggondam komputer, robot, makhluk siber (android- robot berbentuk manusia) atau makhluk separuh manusia dan separuh robot. penjenayah dan seumpamanya.
Pengaruh cerita-cerita dari komik membawa kepada movie fiksyen sains seperti cerita-cerita The Terminator, The Matrix, Terminator Salvation dan seumpamanya.
Mengambil dari kebaikkannya zaman ini merupakan era pemikiran anak muda dan generasi ini dapat berfikir melangkaui masa hadapan dan berfikiran sains dalam teknologi Kepintaran Pembuatan, Robotik, Komputer dan perisian programing. Amatlah baik jika dipelopori oleh sebahagian anak muda yang baik maka nanti akan menghasilkan ciptaan yang baik (seperti movie Neuromancer tahun 1984) menjadi pembantu kehidupan manusia dan tidak menjadikan ciptaannya nanti akhirnya menjadi alat membunuh sesama manusia. Apa lagi jika penciptanya adalah seorang Islam yang baik, pastinya pahalanya berterusan mengalir hingga kiamat- wallahuaalam

**sumber: Majalah Kosmik DBP (En Alan Zulkhairi zakaria)

No comments:

Post a Comment